Stel je voor, je hebt een geweldig idee voor een product of dienst. Begin je direct met uitwerken en investeer je al je geld om het te ontwikkelen of pak je het anders aan? Om te onderzoeken of een idee echt wel zo goed is, maken ontwerpers en ontwikkelaars prototypes. Prototypen doe je om op een zo goedkoop en snel mogelijke manier een idee tot leven te wekken, zodat het idee getest kan worden. De uitkomsten van de test worden gebruikt om het idee te verbeteren. Prototyping is helemaal hip en zie je terug in alle werkvelden. Bij het bedenken van een nieuw transportsysteem, tot aan het uitwerken van een nieuwe dienst voor het verzorgingstehuis.  

 

In de SKILLS prototyping gaan leerlingen aan de slag met het maken van verschillende soorten prototypes om in te kunnen zetten bij het oplossen van de meest uiteenlopende problemen. Daarmee leren zij op een visuele en tastbare manier hun ideeën over te brengen met als doel hun idee te testen en te verbeteren. Problemen oplossen, creativiteit, visueel communiceren en kritisch denken staan bij deze SKILL centraal. 

OPBOUW SKILLS.

IN DEZE MODULE.

Deze SKILLS module bestaat uit vier taken van twee lesuren.

Prototyping

Basistaak, 2 lesuren
In de eerste taak zoomen we in op het onderwerp prototyping. Wat is het eigenlijk en waarom zou jij het inzetten? Daarop krijgt de leerling antwoord. Er wordt een link gelegd met prototyping als een vorm van visuele communicatie. Een vaardigheid die ontzettend handig is onze maatschappij die steeds visueler wordt. Tijdens deze taak gaan leerlingen aan de slag met oefeningen die hun eigen creativiteit stimuleren en maken zij een eerste prototype.

Klik hem aan

Verwerkingstaak, 2 lesuren
De leerlingen gaan oefenen met het prototypen van een digitaal product voor een gebruiker. De gebruiker heeft een probleem en vraagt de leerlingen om een oplossing. Deze oplossing wordt in meerdere rondes uitgewerkt, getest en verbeterd. Het resultaat is een technisch werkend prototype van een app.

Zo gaat dat

Verwerkingstaak, 2 lesuren
Tijdens deze taak gaan de leerlingen oefenen met het prototypen van een dienst. Leerlingen denken na over een complex probleem dat bestaat uit een reeks aaneengeschakelde gebeurtenissen, zoals je ziet bij een proces of dienst. Leerlingen leren werken met een vorm van prototyping waarmee zij deze gebeurtenissen kunnen simuleren, testen en aanpassen om te verbeteren. Zij leren op een actieve en tastbare manier een abstract probleem op te lossen.

Product in werking

Verwerkingstaak, 2 lesuren
Tijdens deze taak gaan leerlingen oefenen met het prototypen van een werkend product. Zij leren technieken waarmee zij met goedkope materialen constructies en bewegende onderdelen kunnen maken. Daarna is iedere leerling in staat om een idee te bedenken voor een nieuw product en het idee over te brengen.

AFRONDING.

Volgt.

DUUR.

GESCHIKT VOOR.

DE ONTWIKKELCIRKEL.

De uitgangspunten van de Nieuwe Leerweg heeft Dubbelklik verwerkt in een visuele weergave, een kernachtige samenvatting van de kaders.

SKILLS modules komen terug in de gele cirkel. Lees meer over de ontwikkelcirkel en het achterliggende onderwijsconcept.

VERWANTE SKILLS.

INZAGE.

Als u gratis inzage wilt in deze en andere SKILLS, THEMA of PROJECT modules voor de Nieuwe Leerweg, vul dan onderstaande gegevens in. Wij zorgen dat u binnen korte tijd toegang krijgt.

Liever een persoonlijk gesprek waarbij we samen door het nieuwe lesmateriaal heen gaan? Plan hier een afspraak in.